Osteoporose

Osteoporose eller beinskjørhet som det kalles på folkemunne, rammer flere kvinner enn menn. Jeg begynner helt konkret denne gangen. Men jeg skal selvfølgelig gå i dybden her og gi deg innsikt 

Ifølge helsenorge handler beinskjørhet om at: 

Med alderen brytes beinvevet raskere ned enn du lager nytt. Denne utviklingen begynner omtrent når du er 35 år gammel. Når beinmassen inne i knoklene svekkes slik at brudd blir mer sannsynlig, kalles det osteoporose på fagspråket, og beinskjørhet på folkemunne. 

På engelsk blir det også omtalt som «the silent killer», og i det ligger det at symptomene er ofte usynlige før det skjer. Så la oss snakke om overgangsalderen og osteoporose.

Osteoporose (heretter kalt OP) er at beintettheten er så lav at knoklene knekker lett, selv ved normal aktivitet. Sykdommen er skummel nettopp fordi den har ingen symptomer før du har brukket noe og fått det påvist.  Osteopeni er nivået før osteoporose.

I følge Black& Rosen vil en 50 år gammel kvinner ha 15-20 % livslang risiko for hoftebrudd  og hele 50 % risiko for brudd generelt. (kilde: https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMcp1513724)

Årsakene til denne risikoen skal angivelig være komplisert. Det kan være pga gener, livsstil, kosthold, lav kroppsvekt, tidlig overgangsalder, kjønnshormon nedgang etter menopausen, sykdommer, bruk av steroider, inaktivitet, lite sol, alderdom, røyking og alkohol, med mer. 

Klart det kan være alle disse grunnene. Men jeg mener å holde fokuset på at det å være kvinne, med våre kjønnshormoner, øker sannsynlig risiko for osteoporose.

Det må vi vite.

Vi må forså det.

Da kan vi forebygge.

Det er det våpenet vi har mot denne stille knuseren av en sykdom. Vi må legge en plan. For fremtiden vår. Når jeg velger å skrive kjønnshormonene våre så er det fordi jeg leser at mange kobler nedgang østrogen som mulig hovedårsak, mens andre spør også om ikke nedgang i progesteron kan være årsaken. Forskning over tid på mange kvinner kan kanskje gi oss et svar. Forsk på!

 I mellomtiden skal jeg dele en lur plan for å unngå OP:

  • trening med motstand 3x/uke fordi motstand styrker skjelettet
  • Turer i ulendt terreng fordi det bedrer balansen
  • Trening i ulike former, Yoga, pilates, dans og mere til!
  • Mat rik på kalsium, D-vitamin, Kvitaminer, variert kosthold og nok ernæring fordi det nærer og trengs i benbygging
  • Være ute i sollys fordi det er med å øke d vitamin nivået mitt
  • Unngå undervekt fordi det gir mindre beinmasse.
  • I tillegg er selvfølgelig NO til røyking og syke løft eller slikt på jobb og i livet generelt.  Og ja, minimalt med alkohol.

Og du! Hør: tren aller helst FØR du kommer i overgangsalderen. Gevinsten er større da. Gogogo!

Så, hva er din plan?

På instagramkontoen min @menopausebyanita har jeg en video med flere osteoporose -refleksjoner om det skulle være av interesse 🙂 

Sterkt smil fra Anita

   

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *