Kontroll over egen overgangsalder: bruk Logg!

Lær din kropp å kjenne.

 Jeg finner ikke opp kruttet her. Det er ikke første gangen du har fått dette rådet, vil jeg tro. 

Allikevel kan det være en av de første gangene du hører det om din menopause-kropp. #Kjenndinovergangsalder. 

 Jeg digger det! 

Hvorfor? Jo, fordi det er en tid med store og små forandringer. Forandringer og for mange: problemer. Som smerter, uregelmessige blødninger, humørsvingninger, tristhet, forstoppelse for å nevne noen. 

Min datter på 14 har i lengre tid hatt en app for symptom og frekvens registrering av mensen. Gjett om jeg liker det! Hun er bevisst, hun logger. Det er slike apper for menopause også, men jeg har dessverre ingen å anbefale.   Jeg logger i min egen lille bok, analogt. 

Hvorfor logg? Jo, fordi du kan bruke det for å se systemer i din overgangsalder.

 I relasjon til nylig tema: smerter, er det, som en smart medkvinne nevnte, mulig at feks alkohol gjør smertene verre? Gjør mye kaffe deg mer anspent? Hjelper et varmt bad mot dine smerter? Og så videre. 

Ideelt skulle vi ha logget fra vi fikk mensen til den opphører. Fordi menopausen defineres i etterkant. Den 365’nte dagen etter sist mens. Så om du ikke allerede gjør det, så begynn nå. 

Selv om du kun er 30-35 år. Perimenopausen kan nemlig  for mange begynne tidlig i 40 årene, og det er lurt å være bevist og ha god kropps-innsikt i denne fasen. 

Det gjør det lettere å vurdere om du bør gjøre endringer, søke informasjon og kanskje hjelp.

Du vil takke deg selv senere. 

Anita

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *